Täna ära osta üldse, homme osta vähem

28.11.2003
Täna on ostuvaba päev. Üks selle 1992. aastast tähistatava päeva väljamõtlejaid ja käimalükkajaid on Kanadas Vancouveris elav eestlane Kalle Lasn (61). Kalle kasvatab oma juurviljad ise ning peseb hambaid külma veega.
Ta pakub, et aktiivne kodanik võiks ostuvabal päeval ostukeskusesse panna lauakese ja pakkuda soovijatele teenust – tahate, lõikan teie krediitkaardi kääridega ribadeks?

Kust ostuvaba päeva mõte tuli ja kuidas see teoks sai?

"Aasta oli 1992. Ameerikas oli palju liikumisi – feministid ja rohelised… Inimestel oli sellest kõrini, samas hakkas tarbimine üle pea kasvama. Tarbimiskultuuri teemaline sotsiaalreklaam oli just see, mida tarvis. Nii tuli mõte teha ostuvaba päev.
Lasime selle käiku oma ajakirjas Adbusters (Reklaamitõrjujad). Esimesel aastal oli Vancouveris mõni inimene, kes sellega kaasa läks – kirjutati hüüdlauseid seintele jne. Aga kultuuriliselt oli see hetk väga õige. 95. aastal olid juba suured üritused San Fransiscos, New Yorgis, Texases, Los Angeleses.
Meie suur rahvusvaheline läbimurre tuli siis, kui viisime idee ja kampaania internetti – ostuvaba päev levis kiiresti üle maailma, eelmisel aastal tähistati seda 65 riigis.

Meie internetilehelt laetakse postreid alla, et neid oma kodulinnas levitada, tehakse ka ise uusi postreid ja leiutatakse uusi ideid, kuidas vähemalt selgi päeval tarbimist vähendada. "

• Eesti Roheliste Liikumine jagab ostuvaba päeva puhul tarbimisinfot täna kell 13 Tartu Lõunakeskuse ees.
• Suurem aktsioon on aga “vaikiv” – osaletakse mitteosaledes. Keskkonnateadlikud ja tarbimisvastased sel päeval midagi ei korralda, aga nad ka ei osta. Ja see ongi ju asja mõte.

Miks just 28. november?

"27. novembril on Põhja-Ameerikas tänupüha. Järgmine päev on suurim ostupäev aastas – poed on paksult rahvast täis, kuidagi on traditsiooniks saanud, et pärast tänupüha tormavad inimesed poodidesse. Sel ajal alustatakse ka tõsisemalt jõuluostudega.
See on nii olnud alates Teisest maailmasõjast, selle 60 aastaga on ameeriklaste tarbimine kasvanud 300%.
Leidsime, et see on hea päev, et inimesi mõtlema panna, kui jube palju me asjatult tarbime. "

Just nimelt, asi pole ju tegelikult selles päevas või isegi ostmises, vaid üldises arutus tarbimises ja vales mõtlemises?

"Jah, ja siin on kolm suurt aspekti.
Esiteks on ületarbimine keskkonnasäästmise probleem – see on ju selge, et keskkonnale see head ei tee.
Teiseks psühholoogiline külg – paljude jaoks on ostmine… Ta lihtsalt peab midagi ostma, olgu tass kohvi või mõni asi. Ameerikas on inimese ees iga päev 3000 poereklaami, see ajupesu on väsitav ja psühholoogiliselt segav. Ja see viib ikkagi ostmiseni.
Kolmandaks poliitilised põhjused, need tulid mängu 11. septembril. Ameeriklased hakkasid mõtlema, miks maailm meid nii palju vihkab. Maailmas on kuus miljardit inimest, neist miljard rikkamat kulutab 86% planeedi ressurssidest. 14% jääb siis ülejäänud viiele miljardile.
Miks nad ei peaks meid vihkama! Ja inimesed hakkavad aru saama, et kui tarbida vähem ja mõistlikult, võime saada võitu ka terrorismist, sest võtame põhjuse end vihata."

Kui kaua te ise pole sel päeval midagi ostnud?

"Mina olen algusest peale edukas olnud, 1992. aastast alates. Kõik mu kolleegid nii edukad pole. See on nagu mäng, mida sa tahad võita – lubad endale hommikul, et ei osta 24 tunni jooksul mitte midagi – MITTE midagi – ja kui sa sellega hakkama saad, siis oledki võitnud. "

Kas ostate ainult vajalikke asju ka muul ajal?

"Mina küll – 1992. aastast alates kasvatan ise köögivilju, sõidan võimalikult palju jalgrattaga ja hoian elektrit kokku… Teen isegi mõningaid väikseid hullumeelsusi, näiteks hambaid pesen külma veega. Lapsi mul pole, nii et ei saa rääkida asjadest, mida minu lastel pole, aga kõikidel teistel on."

Kui palju sellest päevast kasu on olnud?

"Arvan, et palju. See oli esimene tarbimisteemaline sotsiaalreklaam maailmas. Ameerikasse tõi see vihased debatid – ühelt poolt need, kes aru said, teiselt poolt need, kes majanduse ja poepidajate poolt. Mittetarbimine haavab majandust, ütlesid nad. Aga tarbimine haavab keskkonda. "

Kas sel päeval on näha, et poed on tühjemad kui muidu?

"On ikka. Mitte ainult ostuvabal päeval, vaid pärast 11. septembrit elavad paljud inimesed lihtsamat elu. Selleni jõuti pärast mõtisklusi ja mõistmist, miks muu maailm meid vihkab. "

Kas on ka poode, mis sel päeval on suletud?

"Mõned üksikud. Suurtes poodides olen näinud silte, et 28. novembril on ostuvaba päev, aga me oleme avatud. Et astuge sisse ja kui tahate, võite ka midagi osta, aga võite ka lihtsalt tassi kohvi võtta ja tarbimise teemal inimestega arutleda.
Sain küsitlusest teada, et 62% ameeriklastest pole sel päeval isu midagi osta. Nad on tarbimisest väsinud, nad ei tahagi enam osta, olgu ostuvaba päev või mitte. "

Kas teete mingit koostööd suuremate poekettidega?

"Ei-ei, ja ei taha ka. Poed ei puutu asjasse, asi on tarbijates. See on selline rohujuure päev. Tarbijail on võim mitte osta, tehku poed, mis tahavad. Kui meie ei osta, pole ka nii paljudel poodidel ju mõtet. Meie käes on võim.
Andke inimestele soovitusi selleks päevaks.
Aktivistid võivad maskid ette tõmmata ja läbi suurte poodide joosta. Või kaubamajja oma lauakese üles panna ja pakkuda kõigile sisenejatele võimalust krediitkaart kääridega pooleks lõigata.
Rahulikumad inimesed lubagu endale, et ei osta 24 tunni jooksul midagi, ja pärast mõelgu sellele, millest nad siis ilma jäid.
Kutsuge pere kokku ja arutage, kuidas jõule tähistada – kuidas teha nii, et see on ühiselt koos veedetud aeg ja midagi hingele, mitte asjadeostmise aeg.
Võib ka sõpradega võistluse teha, kes suudab kauem ostmisest hoiduda. "

Mida te ise sel päeval tavaliselt teete?

"Mul polegi erilist võimalust midagi osta, sest olen oma kontoris ja annan järjest raadiointervjuusid. Mina olen selline meedianukk, kes sellest kõikjal kanalites räägib. "

Mis on see, mida kõik ostavad, aga milleta saaks vabalt hakkama?

"Tuleks lihtsalt osta kõike vähem, mitte millestki loobuda. Vähem kommi, vähem bensiini, vähem rämpstoitu, vähem sooja vett…"

EPL

Uudiste arhiiv