Kes täidab poes kõhtu tasuta ?

16.12.2003
Mida nädala lõpu poole, seda rohkem on suurtes toidupoodides lette ja letikesi, kus noored tüdrukud ühte ja teist maitsma meelitavad. Juustu, viskit, leiba, müslit, verivorsti, kala ja pajarooga. Melu uuris, kes need tüdrukud on.
Müüginumbritest Kristi täpselt ei tea, aga kiidab, et kasu on ta tööst kindlasti – enamasti on poes küpsetatav toode soodushinnaga ning väga paljud tõstavad ahju kõrvalt kohe paki korvi.

Laupäevane lõuna Sikupilli Prismas on suhteliselt rahvarohke. Tagumises nurgas on suure leti taga rohelises Rakvere-kirjaga särgis ilus tüdruk, kes võtab väiksest ahjust pannitäie verivorste.
Leti juures peatub mõneaastane laps, kes asub innukalt vorstiviile pistma.
Kaheksa tundi verivorsti lähistel
Jõuluvorste pakkuv Kristi ütleb, et tutvustab kooli kõrvalt vaid Rakvere tooteid – suvel grillvorste, talvel verivorste, vahel viinereid ja nii edasi. Ütleb, et tööl pole häda midagi, kui inimesed temaga suhtlevad. Kristi töötab üksinda ja talle ei meeldi, kui inimene tuleb, sööb, ühmab midagi ebaviisakalt ja kõnnib edasi. “Aga vahel tulevad sõimama ka, et fui, te ju tapate loomi,” toob Kristi näite tootetutvustaja töö ebameeldivamast osast.
Teine asi on see, kui enne pühi tuleb teha kaheksatunniseid tööpäevi (jah, kõik kaheksa tundi ühte ja sama verivorstimarki tutvustades, küpsetades ja maitsta andes) – lõpuks on sõnad suus sassis. Tavaline tootepäev on kaks-kolm tundi pikk.

Kristist kümmekond meetrit eemal vaatavad Dooley’s-kirjadega nokatsite alt Eleen ja Este. Nemad pakuvad uut iiriselikööri ja omavahel nad suhelda ei tohi. Võivad ainult inimesi ligi kutsuda ja liköörist rääkida. Inimesi on päris palju – alkohol meelitab rohkem kui vorstid.
“See on Eesti turul täiesti uus. Viina baasil tehtud. Tavaliselt tehakse likööri viski baasil,” puistavad verinoored tüdrukud infot uutmoodi alkoholi kohta. Inimesed tulevad, maitsevad, mõni küsib hinda, kiidavad, eemalduvad.
“Kooli kõrvalt tasub see töö täitsa ära. Ja tooted on kogu aeg erinevad, nii ei lähe tüütuks ka,” räägivad tüdrukud, kui inimesi, keda jooma meelitada, läheduses pole. KLK Marketingis töötavad neiud pole kindla toote peal, vaid pakuvad seda, mida firmalt parasjagu tellitakse.
Tööpäevad on kahe-kolmetunnised ning ühe toote kampaania kestab kuu või kaks. “Kõige tihedamad päevad on nädala lõpus, ja hooaeg on sügise algusest jõuludeni. Ei teagi, miks, sest tooted pole üldse sügisega soetud,” räägivad tüdrukud oma tööst.
Kindlat piiri, kui palju jooki nad tasuta ära tohivad anda, seatud pole. “Läheb nii palju, kui läheb, ülejäänu viime tagasi,” ütlevad nad ja kinnitavad, et kõik on kontrolli all ja midagi nad oma kotti pista ei saa.
Vahepeal on verivorsti-Kristi oma viimase pannitäie laiali jaganud ja tuleb kolleegidega hüvasti jätma. “Teiste tutvustajatega on suhted soojad,” kinnitavad kõik degusteerijad. Töö ajal küll suhelda ei tohi, aga pärast oma töö lõppu ikka astutakse teiste lettide juurest läbi, tervitatakse ja maitstakse üksteise tooteid. Näod on ka juba tuttavad – kui ikka iga nädalalõpp suuremad poed läbi käiakse, jääb ju meelde, kes seal veel käib.
Tartust Eedeni kaubanduskeskusest leiab Aleksandri, kes pakub sprotte maitsta. Viru Rannas töötav müügijuht Aleksander teab hästi, kuidas sellised poeskäigud müüginumbritele mõjuvad – kuna enamasti on degusteeritav toode samal ajal ka soodushinnaga, ostavad inimesed neid tõesti rohkem. Et tootetutvustajad üksteist poes ära tunnevad, sõbralikult suhtlevad ja üksteise toite maitsmas käivad, kinnitab ka Lõuna-Eesti mees. “Aga muidugi siis, kui oma töö on tehtud,” lisab ta.
Mustamäe Citymarketis on Kairi ja Dagny, kes midagi maitsta ei anna, vaid meelitavad inimesi hoopis Nivea tooteid ostma ja annavad Nivea lutsukommi. OÜ-s Tequila töötavad tüdrukud ütlevad, et jõuluaeg on tootetutvustajatele veidi tihedam – näiteks Nivea tutvustusi tuleb teha iga päev. Muidu aga erilist vahet pole, kogu aeg on midagi tutvustada.
Tavaline tööpäev on tüdrukutel kolm tundi. “See on paras aeg, ei väsi ära ja enda korratav jutt veel väga tüütama ei hakka,” ütlevad tüdrukud ja ohkavad: Nivea päevad on viie- kuni seitsmetunnised.
Samas riiulite vahel jalutab päkapikuks riietunud Merit, kes tootetutvustajana töötab esimest päeva. Meelitab Tide’i ostma ja on väsinud – neli tundi üksi on veidi igav, Nivea-tüdrukutega rääkida ei tohi. Aga et tööst kasu on, kinnitab temagi – paljud inimesed, kes pesupulbririiulite vahele astunud, on Meriti soovituse peale just Tide’iga kassasse suundunud. Nagu teised tüdrukud, teeb temagi seda tööd kooli kõrvalt.
EPL


Uudiste arhiiv