Lennujaam ehitatakse kaks korda suuremaks

03.05.2006
Tallinna Lennujaama juhid loodavad, et juba juulis algab seal lennuliiklusala uuendamine, millele peagi järgneb reisiterminali laiendamine. Kokku kestavad ehitustööd vähemalt kaks aastat.
Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Einari Bambuse sõnul tuleb uuenduskuuriga alustada võimalikult kiiresti, et Eesti lühikest suve kõige otstarbekamalt kasutada. Juuli on lähim tärmin, hiljemalt augustis peaksid ehitustööd kindlasti algama.
Lennujaama laiendatakse kahes osas: kõigepealt uuendatakse lennuliiklusala ning seejärel ehitatakse suuremaks ja moodsamaks reisiterminal.

Kui lennuliiklusala ehituse peatöövõtja leidmise riigihange lõppes reedel, siis teise hanke dokumendid on ministeeriumides kooskõlastamisel ja välja saab selle kuulutada tõenäoliselt lähinädalail.

Lennuliiklusala uuendamise hankele laekus kaks pakkumist. Lennujaama laiendamise projekti koostasid Prantsuse firma Sofreavia ja Eesti firma EA Reng. Projekti läbivaatamine ja kinnitamine võtab aega umbes kuu.

Bambuse kinnitusel tekitas lennujaama juhtkond kahe hanke vahele ajavahe teadlikult. «Kui alustaksime ühekorraga kõikide ehitustöödega, tekiks ikka tõeline segadus ning reisijatel oleks palju ebameeldivusi,» selgitas ta. «Püüame töid teha nii, et kliendid võimalikult vähe kannataksid.»

Bambuse väitel oleks loomulikult parim lahendus see, kui lennuliiklusala ja reisiterminali ümberehituse riigihanke võidaks sama ehitusfirma. Siiski oli ta üpris kindel, et niisugust asja ei juhtu.
Lõviosa lennujaama uuendamiseks kuluvast rahast ehk siis kokku ligi miljard krooni annab Euroopa Liidu ühtekuuluvusfond. Reisiterminali laiendamiseks tuleb EL-ilt umbes 516 miljonit ja lennuliiklusala tarbeks 344 miljonit krooni.

Üldine skeem on niisugune, et lennuliiklusala ümberehitamise maksumusest rahastab ühtekuuluvusfond 85 ja reisiterminali laiendamise maksumusest 75 protsenti.

See, kui palju lennujaam ise euroliidu rahale täpselt lisaks panema peab, sõltub Bambuse sõnul riigihangete tulemustest. «Loodame kangesti, et pakkumised ei kujune liiga kõrgeks, siis jääb meie osa väiksemaks,» tunnistas ta. «Samas on ju teada, et ehitusmaterjalid kallinevad pidevalt ning ehitajad nõuavad üha suuremat palka.»

Ehitustööd kestavad esialgse kava järgi kokku vähemalt kaks aastat, tõenäoliselt kauemgi.

Bambuse sõnul on oluline tärmin Eesti tõenäoline liitumine Schengeni viisaruumiga tuleva aasta oktoobris. Selleks ajaks peaks kindlasti valmis saama reisiterminali laienduse see osa, mis tagaks Schengeni ruumiga liitumisel piiripunktidele esitatavad nõuded.

Kõige suuremad silmaga nähtavad muudatused toimuvad reisiterminali osas. Praegune piklik terminal kujuneb lõppkokkuvõttes T-tähe kujuliseks. Olemasoleva hoonega risti ehitatakse 200 meetri pikkune ja 27 meetri laiune galerii, mis ühendab kõiki lennuväravaid. Kokku tuleb uuenenud jaama kümme reisiväravat ehk siis kaks korda rohkem kui praegu.

Sammastel seisev galeriihoone on ühekorruseline, kuid põhikorruse kohal asub veel käigutee, mida mööda liiguvad Schengeni-välistest riikidest saabuvad või sinna lendavad reisijad.

«Tallinna lennujaam on praegu oma olemuselt lihtsa ja loogilise ülesehitusega,» märkis Bambus. «Tahame seda põhimõtet säilitada ka juurdeehituses, et inimestel oleks kohe selge, kuidas nad lennukile pääsevad.»

Pärast laiendust kasvab lennujaama kasulik põrandapind kaks korda. Praegu on seda 14 500, juurde tuleb veel 13 000 ruutmeetrit. Pärast uue galerii ehitamist pikeneb ka olemasolev hoone Tartu ja Tallinna suunas 18 meetri võrra.

Teenindus paraneb

Terminalis täiustub pagasi käitlemine ning lennueelne julgestussüsteem, tõuseb lennuohutus ja teeninduse tase, sest kaubanduse, ootesaalide, lendude registreerimise, lennufirmade esinduste ja reisibüroode pind laieneb oluliselt.

«Uue galerii ehitamise projekt järgib praeguse terminalihoone arhitektuuri ning seal kasutatud betooni, klaasi ja pleki koosmõju, mistõttu uus ja vana sobivad kenasti kokku,» rääkis Bambus.

Lennujaama praegune terminal on mõeldud aastas kuni 1,4 miljoni reisija teenindamiseks. See piir on juba ületatud. Laienenud terminal peaks hakkama saama kuni 2,5 miljoni reisijaga. Millal niisugune hulk inimesi Tallinna lennujaamast aastas läbi käima hakkab, et osanud Bambus ennustada.

«Tänavu võiks kasv olla 15–20 protsenti ning aasta lõpuks võiksime saavutada kuni 1,6 miljoni reisija piiri,» lisas ta. Esialgse prognoosi järgi teenindab lennujaam 2008. aastal juba kaht miljonit reisijat.

Liiklusala uuendamise üks suuremaid töid on lennukite ruleerimisraja pikendamine ja seisuala laiendamine. Välja ehitatakse ka sadevete kogumis- ja puhastussüsteem.

Samuti saab lennujaam õhusõidukite jäätumisvastase tõrje ala. Peale selle täiustatakse lennuvälja ümbritseva julgestusala videovalvet ja valgustust. Päästeteenistus saab endale õppe- ja treeningplatsi.

http://www.postimees.ee/030506/esileht/siseuudised/tallinn/200118.php

Uudiste arhiiv