Reisikonsultant – abiline või mõttetu vahelüli?

15.11.2006
Milleks meile reisibüroo, milleks reisikonsultant? Kõik teenused on ju saadaval ka internetis! Peaaegu õige, sest internetist võib tänapäeval osta kõike või peaaegu kõike...
Internet. Kas alati piisav abiline?


Internetis teeme igapäevaselt tegevusi, millel on tavaliselt selge alus ja ka tulemus on tihtipeale juba teada ja kindel. Näiteks maksame arveid. Milleks minna ise panka, kui on täiesti selge, et 2000–kroonine kommunaalmaksuarve tuleb maksta, sest selline summa on arvel kirjas. Ega internetimakse tegemise asemel panka minek minult nõutud summat ei vähenda!

Või tellime ajalehti. Teame ju, mida tellime, oleme neid ajalehti juba aastaid lugenud ja tellimine internetist on taas kord lihtsalt makse tegemine. Hoiame aega kokku ja on mugav! Kui me arvete maksmisest ei pääse, siis võiks ajalehtede tellimise kohta juba küsida – milleks me neid ikka ja jälle tellime? Võiksime ju hoopis internetist lugeda! Ajaleht on ju selge vanapaber juba paar päeva pärast ilmumist ja läbilugemist! Aga ikka tellime, sest nii mõnus on kohvi juues lehte krabistada ja huvitavat ja kasulikku infot lugeda. Ja kuidagi turvalisem tundub samuti see paberväljaanne!
Või broneerime lennupileteid ja majutust? Tundub kerge, tegemist on ju täiesti konkreetsete asjade tellimisega – lennupilet kuhugi ja majutus seal kuskil. Ongi kerge, eriti siis kui oleme oma valikud enda või teiste kogemuste alusel teinud ja nendes absoluutselt kindlad. Aga kui peame või tahame vette hüpata tundmatus kohas, siis võib juhtuda, et internet polegi valikute tegemisel parim sõber: ei paindlikkust, usaldusväärseid kogemusi, omakeelset selgitajat ega turvatunnet.

Just turvatunne ja inimkontakt võiksid olla need märksõnad, mis ka meie ülikiiresti muutuval infotehnoloogia ajastul veel aastateks säilitavad nii reisibüroo kui reisikonsultandi ametikoha selles.


Reisibüroodel on omad kliendid.


Aasta–aastalt suureneb eestimaalaste hulk, kes välisriikides reisimas käivad.

Paljud neist käivad välismaal juba aastaid nn kohustuslikus korras ehk lähetustes. Nende reisijate, nimetagem neid äriklientideks, valikud on üldjuhul piiratud ja otsused reisisihi või kuupäevade osas kas kellegi teise poolt tehtud või siis mingite kindlate ürituste kuupäevadega seotud. Ostmise kriteeriumideks on ostmisprotsessi kergus, kusjuures tihtipeale oma usaldusväärse reisikonsultandi abiga, võimaluste rohkus, reisibüroo reputatsioon, reisi hind jne. Liigse vaba aja puudumine muudab ärireisijad aastateks reisibüroode klientideks. Nii nagu pole tõsisel riigiametnikul või ärimehel aega endale ülikonda õmmelda või spordisaalis sobivaimat treeningprogrammi koostada, pole tal ka üldjuhul aega oma tööreise korraldada.

Teine grupp reisijaid, keda võime nimetada erareisijateks, on Eestis väga kiiresti kasvav. Eraklientide reisid on üldjuhul seotud puhkusega. Need reisijad on reisile mineku otsuse teinud ise ja nende valikud sõltuvad nende vabast ajast, kasutatava raha hulgast ja huvidest/eelistustest. Nende reisijate hulgas on ka palju kogemusteta reisijad ja tagasihoidlike kogemustega reisijad. Need reisijad on tihti (aga sugugi mitte alati) hinnatundlikumad kui ärikliendid. Ostmise kriteeriumideks on põhjendatud ja usaldusvärne soovitus, võimalus oma reisiideed kellegagi arutada ja nõustatud saada, reisi hind, ostmisprotsessi kergus, võimaluste rohkus, reisibüroo reputatsioon. Väga oluliseks muutuvad selles olukorras professionaalse reisikonsultandi olemasolu, tema oskused ja kogemused.


Õnnestunud reisi aluseks on koostöö.


Reisikonsultandi peamiseks tööks on kliendi kuulamine ja nõustamine ning kliendile parimate reisivõimaluste otsimine. Kusjuures sõnal “parimate” on siinkohal mitmeid tähendusi. Parim võib olla odavaim, kõige vähem aeganõudev, kõige parema kvaliteediga, kõige elitaarsem jne. Sõna “parim” tähenduse määrab klient ja tema võimalused ja vajadused. Reisikonsultant peab sellega pakkumist tehes maksimaalselt arvestama.

Õnnestunud reisi planeerimise eelduseks on see, et reisija ja reisikonsultant töötavad käsikäes. Kuna reisija info on reisibüroos konfidentsiaalne, siis on täiesti normaalne, et reisikonsultant teab kohe reisi ettevalmistamise alguses nii reisile planeeritavat eelarvet, kliendi ootusi ja kartusi, reisiseltskonna nimesid, võimalikke terviseprobleeme ja salasoove. Miski sellest infost pole reisi õnnestumiseks üleliigne...

Kahjuks ei saa ükski reisikonsultant kliendile garanteerida (isegi lubada mitte!), et päike paistab kogu reisi vältel, et transport liigub plaanipäraselt, et majutus on just selline, nagu kataloogis või internetis olev foto näitab, et sihtkoht ongi just see, millest reisija on aastaid unistanud ja mille külastamiseks raha kogunud, et reisijat koheldakse riigipiiri ületamisel viisakalt, et reisija enda meeleolu tema reisi ära ei riku...

Professionaalse reisikonsultandi ülesanne on võimalike reisi kestel tekkivate ebameeldivuste ennetamine (viisa- ja kindlustusvajadused) ja mitte-kontrollitavate üllatuste ja ebameeldivuste eest hoiatamine (transpordivahendite hilinemised, ilmastik, sihtkohariigi kultuuritaust jne).

Hea reisikonsultandi leidmine on samasugune protsess kui hea arsti või advokaadi leidmine. Hea reisikonsultant kergendab tunduvalt sinu reisiplaanide tegemist ja aitab sul leida parimad võimalused nii töö- kui ka unistuste reiside teostamiseks. Koostöös võid julgelt usaldada tema hooleks oma ärireisi, olulised kohtumised Eestis või välisriigis, firma suvepäevade korraldamise, perepuhkuse ja mõnusa nädalalõpu veetmise.


Reisikonsultandi tööpäev.


Geograafia, matemaatika, kataloogid, võõrkeeled, linnade ja riikide kahe- ja kolmetähelised koodid, transpordifirmade sihtkohad ja hinnastruktuurid, sajad leheküljed reegleid, erinevad turismiatraktsioonid, maailma poliitiline olukord, hooajad, kliimavöötmed, merevee soojus ja suusakeskuse lume paksus, tormid, kindlustuste katted, viisareeglid, piiriületuskord, reisidokumendid, erinevad broneerimissüsteemid, e-mailid, faxid, telefonikõned, MSN ja Skype, WWW, tohutu hulk informatsiooni ja vajalikke uudised... Kümned reisipakkumised ja ootavad kliendid.


Kliendid - ärireisijad, konverentsituristid, rühmad, õpilased ja üliõpilased, igasugu seltskonnad, seikluste otsijad, seljakotireisijad, loodusenautijad, kultuuri- ja ajaloohuvilised, abiellujad, terviseparandajad, suured ja väikesed pered, üksikud uitajad, puhkajad, suusatajad, päevitajad, kruiisitajad, esmareisile minejad ja kogemustega reisijad. Ja muidugi sˇoppajad, kes ikka loodavad saada piletit 20 krooni odavamalt kui mõni teine büroo pakkus ja seda otsides ohtralt oma isiklikku aega raiskavad ja paljudele reisikonsultantidele tühja tööd tekitavad.


See ongi reisikonsultandi tööpäev – huvitav ja väga pingeline!


http://www.epl.ee/artikkel/362717

Uudiste arhiiv