Foor ummistab Pirita suuna

03.03.2004
Isegi väike avarii võib kesklinna suuremate ristmike läbilaskevõime halvata terveks päevaks, õhtuse tipptunni lõpuni
Russalka foor eelistab Lasnamäe suunda ja kogub Pirita teele tropi.
Foto: PRIIT SIMSON
Fooritsükkel Russalka juures tekitab hommikuse tipptunni ajal sõidukirivi, mis mõnikord ulatub Orlovi lossini, kommunaalameti sõnul aga ei saa tsüklit muuta, sest see tekitaks kohe järjekorra Lasnamäe suunal.
Hommikuti Pirita poolt linna tööle sõitva Andres Kivi sõnul ulatub kella poole üheksa ajal autoderivi mõnikord kuni Orlovi lossini välja, samal ajal sujub aga liiklus Lasna-mäe suunalt probleemideta. “Russalka ristmiku foori tsükkel on täiesti paigast ära, sealt edasi, linna poole ummikuid ei ole,” ütles Kivi. Ta lisas, et probleemid on tekkinud just viimasel ajal, sügisel oli liikluses kõik korras.
Kommunaalameti liikluskorralduse osakonna juhataja Sulev Sannik kinnitas, et Russalka ristmikku on eri aegadel vaatamas käidud ja ka foori programmi muudetud, kuid praegune on siiski kõige otstarbekam.
“Kui võtta Lasnamäe suunalt paar sekundit vähemaks ja lisada need Pirita poolele, siis hakkab see vastu töötama ja kiiresti koguneb järjekord Lasnamäe taha ning roheline laine on praegu niigi Pirita kasuks,” selgitas Sannik. Lasnamäe poolt käib ka suurem bussiliiklus ja sealt ei saa rohelise tule aega vähemaks võtta. Nii ongi kommunaalamet katsetustega tagasi praeguse fooritsükli juures.
Järgmine foor on Poska ristmikul, see töötab trammiliiklusest lähtuvalt. “Tegelikult määrabki Poska ristmiku läbilaskevõime ka Russalka oma. Kui lasta Pirita poolt rohkem autosid üle, võib juhtuda, et Poska taha tekib järjekord, mis ulatub Russalkani välja,” märkis Sannik.

AS-i Signaal liikluskorraldusdirektor Margus Ploomann ütles, et korralduse tsüklit muuta annab neile linna liikluskorraldusteenistus, ise-enese tarkusest nad tsükleid muuta ei saa. Tema sõnul on foori töö segipööramine mõnikord tingitud ka subjektiivsest põhjusest – näiteks paneb üks sõidumasin kogu rea kinni ning järgmise foori juures peab taas sama auto taga ootama.

Kui kommunaalametile saabub teade, et mõnel ristmikul on asjad korrast ära, siis väidet kontrollitakse. Ühest vaatlusest ei piisa, kohal tuleb käia mitmel tipptunnil, sest alati ei ole koormus sama. “Foori taha võib järjekorra teha ka mõni rikkis sõiduk, mis seisis ainult kümme minutit, kuid lööb sellega skeemi segamini. Lööb segamini, nii et hilisemad tulijad ei teagi, milles põhjus on, ja segadus võib kesta kuni tipptunni lõpuni,” põhjendas Sannik. “Arvatakse, et fooridel võiks ka tuled kiiremini vahetuda ja seeläbi saaks ristmike läbilaskevõimet suurendada, kuid see arvamus on ekslik, kuna tulede vahetumise kiiruse puhul on arvesse võetud ka liiklusohutust.”
Fooridel on kolm tsüklit: hommikune ja õhtune tipptund ning päevane reĻiim. Öösiti käivitub veel neljaski, mis paneb vilkuma kollased tuled. “Kui peaks tulema korraldus mõne foori reĻiimi muuta, siis piltlikult öeldes järgneb korraldusele ainult arvutiklaviatuuriga käsu sisestamine, ekstreemsel juhul saab foorid kiirelt ümber lülitada foorijuhtimiskeskusest. Terve süsteemi ümberseadmine on keerulisem, seda ei saa teha ühe foori järgi, kuna arvestada tuleb kogu rohelist lainet,” selgitas Margus Ploomann.
Sulev Sanniku sõnul võtab kommunaalamet arvesse kõik neile laekunud ettepanekud liikluskorralduse parendamiseks. “Paraku on meie suutlikkus väike, kuna on ainult kaks inimest, kes olukorraga tutvumas saavad käia, aga kui on väikegi kahtlus millegi suhtes, tasub meile alati teada anda,” ütles Sannik.

Järjekorras on 30–35 ristmikku, kuhu oleks foori tarvis. “Kõige tõsisemalt kaalume uute fooride paigutamist ristmikele, kuhu ei ole lähiajal ümberehitusi plaanitud,” täpsustas Sannik.

Tallinnas on 216 fooriga ristmikku või ülekäigurada.

EPL


Uudiste arhiiv