Erootilised reklaamid tugevamad kontrollijatest

18.08.2003
Kultuuriministeeriumi nn pornokomisjon väidab, et pole nende asi ning nad ei suudakski keelata telejaamades erootilisi reklaame stiilis “Kallis mees, helista mulle!” ning muid paljastele naistele üles ehitatud reklaame.

“Meie komisjon ei ole totaalne kõlblusvalvur, meie funktsiooni on liiga laialt tõlgendatud,” väitis eile pornograafiliste teoste keelustamisega tegeleva kultuuriministeeriumi teoste ekspertkomisjoni esimees Peeter Sookruus.

Ping-pong keelamisega

Sookruusi sõnul ei saa riik reklaami keelata, vaid hoiakute muutus peab järgnema laiemale arutelule. “Ilmselt on selliste reklaamide taga kindlad majandushuvid, nii et arvata võib, et reklaamide keelamine mingitele huvigruppidele ei meeldiks,” ütles ta. “Usun, et Eestis võtab veel mõne aasta aega tõdemuseni jõudmine, et üks või teine asi ei sobi.

Sookruus pidas reklaamiga seonduvat otseselt tarbijakaitseameti pärusmaaks.


Tarbijakaitseameti peadirektor Helle Aruniit aga kinnitas, et nemad võitleksid hea meelega erootilise sisuga reklaamidega, kui “pornokomisjon” võtaks vastu mingi otsuse.

“Kultuuriministeeriumi juures on vastav komisjon, kelle pädevuses pornograafia on. Kui nemad selge seisukoha võtaks, oleks meil lihtsam tegutseda,” teatas tarbijakaitse juht.

Eelmisel nädalal erootiliste reklaamide keelustamist nõudnud naisorganisatsioonide üleskutse üks algatajaid Kristiina Luht naisuurimus- ja teabekeskusest pidas omakorda pahandavaks tarbijakaitse suutmatust kõlvatuid reklaame keelustada. “Absurdne. Hakka või uskuma, et nad on kinni makstud,” ütles Luht. “Kuidas muidu on võimalik selliste asjade ees silmi kinni pigistada?”

Lumepall veereb

Luhti sõnul kavatsevad pöördumise algatajad lähiajal leida õigusliku võimaluse reklaamid keelata.

Kuigi telekanalid TV3 ja Kanal 2 pole vastanud naisühenduste pöördumisele, kavatsevad kampaania algatajad võitlust jätkata.

“Lumepall on veerema lükatud,” ütles sotsiaalministeeriumi võrdõiguslikkuse büroo peaspetsialist Katri Tammekand. “Uudistest käis ju läbi, et inimkaubandus oli teemaks ka presidendi kohtumisel sotsiaaltegelastega.”

Tammekandi sõnul oligi pöördumise mõte laiema diskussiooni algatamine. “Reklaamist rääkides tahtsime jõuda küsimuseni, mis saab Eestist, kui naaber Soome naistega kaubitsemise lõpetab,” selgitas ta. “Kuigi telekanalid pole meie pöördumisele vastanud, tahaksime nendega koos maha istuda ja arutada, kuidas nad ise asja näevad.”

TV3 tegevdirektor Toomas Vara kinnitas eile, et on valmis naisõiguslased ära kuulama. “Kindlasti kavatseme nende pöördumisele vastata,” lubas Vara.

Tammekandi sõnul võiks Eesti põhjanaabritest inimkaubitsemise keelamisel isegi ette jõuda. “Me ei pea ootama, kuni soomlased selle otsustavad,” ütles ta, “väike lootus on, et kui Res Publica tahab end uue poliitika teostajana näidata, siis nad selle probleemi ette võtavad.”

Sotsiaalminister Marko Pomerants kuulub Res Publicasse.


Mida naised taunivad?

Rohkem kui 70 organisatsiooni alla kirjutatud avaldus taunib eeskätt tasuliste erootikatelefonide reklaame eratelekanaleis.

Pöördumises seisab, et niisugused reklaamid riivavad naise eneseväärikust, kujutades naisi sekskaubana. Ühtlasi näevad pöördumise koostajad reklaamides «soodsa keskkonna loomist prostitutsiooni levikuks ning laste ja naistega kaubitsemiseks».

Varem on võrdõiguslikkuse eest võitlejaid pahandanud ühe joogivee reklaam, milles modelli rinnad läbi märja T-särgi välja joonistusid.

EPL

Uudiste arhiiv