Go Bus kutsub inimesi auto koju jätma

07.09.2005
Eesti kaheksa bussifirma esindajad panid käe alla paberile, mis firmadest ühise ettevõtte tegi. Viimane lubab bussisõidu inimestele nii mugavaks teha, et isiklik auto tagaplaanile jääb.

Peale Rakvere ATP ühinesid Go Bus’i firmamärgi alla AS Tarbus, Pärnu ATP, Neomobile (Saaremaa), Tiit Liinid (Hiiumaa), Põlva Reisijateveod, Läänemaa Liinid ja AS Trakmain (Valga). Kõigi omanik on AS Tarbus. Rakvere ATP bussidel veel uusi reklaamkirju näha ei ole ja juhataja Hardo Sulgeri sõnul pole igapäevatöös ka suurt midagi muutunud, sest osanikud töötavad iseseisvate firmadena edasi.

AS-i Go Bus juhatusse kuuluvad kõigi osalevate bussifirmade juhid, juhatuse esimees on Valter Keis. Ühinenud aktsiaseltsil on üle 400 bussi ning tööd saavad enam kui 1000 inimest. “Eks suurettevõttel ole võimalik raha sinna suunata, kus seda kõige rohkem vaja läheb,” ütles ühe võimaluse välja Hardo Sulger.

Kontsernis odavam

AS Go Groupi, mis hõlmab peale Go Bus’i firmade ka turismiettevõtteid, juhataja Aare Kilp hindas Rakvere bussipargi majandusseisu ühendettevõttes keskmiselt tugevaks. “Olen Rakveres kohapeal käinud, kord on majas,” kiitis ta. “Ühise supikatla eesmärki meil küll ei ole, aga ühinenult saab odavamalt hankida varuosi, kütust ja muud vajalikku ning korraldada bussijuhtide koolitust,” põhjendas kontserni juht.

AS-i Go Bus nõukogu esimees Aivo Pärn on lubanud bussiteenuse sellisele tasemele viia, et inimesed auto bussi vastu vahetavad. “Tahaksime, et meie bussid oleksid nii moodsad, täpsed ja kiired, et inimesed otsustaksid oma auto koju jätta ja bussiga sõita,” ütles ta.

Bussifirmad aga kaebavad, et ei tule enam kuidagi majanduslikult toime, sest diislikütuse hinnad pidevalt tõusevad. Kuigi riik maksab maaliinidele dotatsiooni, ei kata see kulusid. “Kui me ei saa riigilt raha juurde, siis jääb üle tõsta piletihinda, esitasime maavalitsusele ka sellekohase taotluse,” rääkis Sulger. Kommerts- ehk linnade vahel sõitvatel liinidel võib firma ise piletihinda tõsta.

Teise ringi bussid

Viimati kerkisid piletihinnad Rakvere bussipargi kaugliinidel 1. juunil. Rakvere bussifirmale on ka tööd lisandunud, sest eelmisel aastal saadi maavalitsuse võistupakkumisel mõned maakonnasised liinid juurde.

Reisijaid tohivad sõidutada vaid tehniliselt korras sõidukid. Bussid aga liiguvad Eestimaal juba teist ringi, mis tähendab, et Rakvere bussipargil nagu enamikul teistel firmadel päris uusi busse polegi. Suurem osa on ostetud kasutatult. Uute suurte busside hinnad algavad kahest miljonist kroonist.

Palju on kõneldud ka bussijuhtide põuast ja selle põhjustest. Palju Eesti bussijuhte keerab rooli välismaal ja teisi sunnib vanus töölt lahkuma. Rakvere ATP direktor Hardo Sulger suutis meelde tuletada ühe bussijuhi, kes on Rakvere ettevõttest teise riiki tööle läinud, aga seegi sündis aastaid tagasi.

Rakvere bussipargi juhi Arvi Allika sõnul ei ole firma kontserni astumine bussijuhi töös veel kuidagi tunda andnud. Ettevõtte ametiühingu juhina on ta mõned tööasjad ülemusteni viinud. “See ei ole õige, et palgatase on firmadel erinev,” märkis ta.

Autoettevõtete Liidu ja transporditöötajate ametiühingu kokkuleppel kehtestati märtsikuus miinimumtunnipalga määraks 24,90 krooni, seni oli see olnud 22 krooni.

Ametiühingu juht Arvi Allika pole rahul ka bussijuhtide vanusepiiranguga. Kokkusaamisel Go Bus’i juhtkonnaga pööras ta tähelepanu ka bussijuhtide vanuse tõstmise vajalikkusele: praegu ei või mõnes firmas üle 65-aastased enam rooli keerata. Bussijuhte paraku ei jätku.

Avinurmes elav ning Avinurme-Rakvere-Tallinna liini sõitev Priit Tooming on oma töö ja palgaga rahul. “Kui vaadata niisuguses maakohas nagu Avinurme makstavaid palku, siis ei tohi ma nuriseda,” arvas ta. Seda enam, et liin lõppeb ja algab Avinurmest ja nii ei ole pikki töölt koju sõitmise otsi.


Virumaa Teataja

Uudiste arhiiv