Ruhnu saar võib jääda novembris eraldatusse

23.09.2005
Ruhnu elanike liikumisvabadus võib sügisel tunduvalt väheneda, sest lennuliiklusest loobuvale Air Livoniale on raske asendajat leida.

Ehkki reisilaev Aegna sõidab saarele vähemalt kuni 10. novembrini või jää tulekuni, ei ole laevaliiklus sügistormidega võimalik. “Kui lennuliiklust talvel ei ole, siis me oleme nagu 60–70 aastat tagasi,” ütles Ruhnu vallavanem Aare Sünter.

Aastaid Ruhnu saare ja Saaremaa vahel ühendust pidanud Pärnu lennufirma Air Livonia teatas mõne aja eest, et soovib majanduslikel põhjustel lennud lõpetada. Firma palus maavalitsusel lõpetada lennuliikluse leping poolte kokkuleppel. Seni ei ole maavalitsus veel otsustanud, mida selle peale kosta.

Otsitakse lahendusi

Saare maavalitsuse majandusosakonna peaspetsialist Marek Raud ütles, et ehkki lennufirmaga pole veel lepingut lõpetatud, tehakse tööd selle nimel, et siiski ka pärast 10. novembrit lennuliiklus Ruhnuga toimiks. “On arutletud lennumasinate üle, kes potentsiaalselt võiksid liini teenindada,” lausus Raud.

Kolmapäeval sel teemal ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ametnikega kõnelnud Raud märkis, et osa võimalikke variante on liiga kallid, teisalt ei ole Eestist võimalik sobilikke lennumasinaid üldse saada.

Ruhnu lendamiseks sobilik AN-28 on olemas praegusel operaatoril Air Livonial, teiseks oleks võimalik rentida ühes Läti lennufirmast ühe mootoriga Cessna Caravan, kuid pole päris veel päris kindel, kas sellise lennukiga üldse võib Ruhnu lennata.

Laevaliiklus kestab

“Üks võimalus on, et mõni teine lennufirma rendib või ostab Air Livonialt AN-28 ära,” märkis Marek Raud.

Esialgu pidi laevaliiklus Ruhnu ja Roomassaare vahel lõppema 4. oktoobrist, praegu peab maavalitsus Saaremaa Laevakompaniiga läbirääkimisi, et pikendada navigatsioonipersioodi vähemalt oktoobri lõpuni ja vajadusel rohkemgi.

Olukorda komplitseerib see, et ehkki ka novembris, kuni jää tulekuni saab reisilaev Aegna veel Ruhnuga ühendust pidada, võib liiklus tormiste sügisilmade tõttu osutuda ebaregulaarseks.

Maavalitsusel ei ole Marek Raua sõnul hetkel veel ka raha navigatsiooniperioodi pikendamiseks, raha tuleb taotleda majandusministeeriumilt. “Teatud võimalused siin on, kasvõi näiteks järgmisel aastal vähem sõita ja selle arvelt praegu kauem,” mainis transpordispetsialist.

Ruhnu vallavanema Aare Sünteri sõnul ei saa segases olukorras kedagi süüdistada, sest tegemist on mitme asjaolu koosmõjuga. “Põhjuseid on palju, põhjused lähevad ajas tagasi mitte mõni päev või kuu, vaid aastaid tagasi,” ütles Sünter.

Kohtuasi vaibus

Eelmine vallavanem Kaarel Lauk süüdistas ruhnlaste transpordiprobleemise tekkimises Saare maavalitsust ja kaebas maavanema kevadel isegi kohtusse, kuid uus vallavanem võttis hagi tagasi. “Ei näinud kohtuasjadel perspektiivi,” põhjendas Sünter.

Vallavanem osutas, et isegi kui laev veel oktoobris-novembris saarele käib, löövad tormised ilmad graafiku nii või teisiti sassi.

“Kui ikka inimene läheb ükspäev laevaga Saaremaale ja siis laev 3-4 päeva ei käi, mis ta siis senikaua Saaremaal teeb?” küsib Ruhnu vallavanem.

“Nii ei saa ju elu planeerida, kui ei tea, kas saad homme saarelt minema või saarele tagasi või saad ülehomme või alles nädala või kahe pärast.”

Ainult hädalahenduseks nimetab Sünter piirivalve helikopteri võimalikke lende.

Uudiste arhiiv