Saaremaa sadam ootab tänavu vähemalt tosinat lustilaeva

02.03.2006
Praegu veel ehitusjärgus olev Saaremaa sadam tahab sel suvel vastu võtta vähemalt 11 turismilaeva ning loodab võõrustada ka hulka jahtlaevu, sealhulgas tänavuse Väinamere regati üht etappi.

Praegu on Saaremaa sadamat külastavate turismilaevade nimekirjas 11 laeva, millest esimene peaks silduma 17. mail. “Aga ma usun, et see number tuleb suurem, kuna Tallinna Sadama kommertsosakond teeb selles osas tööd pidevalt edasi,” märkis Saaremaa sadama projektijuht Peeter Palu.

“Sadamate puhul on üks mängureegel ka selline, et sadama enda avamine ja seal toimuvad üritused hakkavad endale ise reklaami tegema. See toob kindlasti midagi juurde,” lisas ta.

Väinamere regati üheks peatuspaigaks
Kuigi Eesti Jahtklubide Liidu juhatus pole tänavuse Väinamere regati juhendit veel ametlikult kinnitanud, on üsna kindel, et regatil osalevad jahid teevad sellesuvisel võiduseilamisel ühe peatuse ka Saaremaa sadamas.

“Juhendis on marsruut sees,” kinnitas Saaremaa Merispordiseltsi kommodoor Andres Toom. “Tallinna Sadam selle välja pakkus ja kõik asjaosalised, kaasa arvatud liidu avamerepurjetamise komisjon seda ka toetavad. Ta on atraktiivses piirkonnas, uus sadam, uus võimalus,” sõnas Toom.

Kuigi Küdema lahes jahid seni peatunud pole, on piirkond tegelikult purjetajatele tuttav. “Sõidetud on ümber Sõrve sääre, ümber Saaremaa, ümber Tahkuna ja Kõpu poolsaare, samuti Sõrust Lehtmasse,” selgitas Toom, kelle sõnul pole laevamehed sadamas pakutavate tingimuste suhtes kuigi nõudlikud. “Meil on tähtis, kuhu otsa visata, kust natuke vett ja elektrit saada, muu pole nii oluline,” kinnitas ta.

Peeter Palu sõnul saavad sadamasse kavandatavad ujuvkaid kindlasti regati ajaks vette, mistõttu jahtide vastuvõtuga probleeme ei tohiks tulla.

Terminali ehitusega ei kiirusta

Hiljaaegu kuulutas Tallinna Sadam välja ehitushanke sadama tee ja kommunikatsioonide rajamiseks. Palu kinnitusel pole tegu mingite eelarveväliste lisatöödega, vaid et juba ehituse ettevalmistamisel otsustati hanked nö tükkideks jagada. “Et mitte päris kõiki mune ühes korvis hoida,” selgitas ta.

Reisijate terminali sadamasse tänavu aga ei rajatagi, kuna esimeses järjekorras selleks vajadus puudub. “Traditsiooniline lähenemine, kus sadamas toimetasid nii piirivalve kui toll, kruiisilaevade puhul ei toimi, kuna nende puhul käib kõik see asi laeva pardal. Ja seetõttu pole ka kapitaalset hoonet vaja,” selgitas Palu.

Ta lisas, et terminali osas on asi praegu pisut segane ka seetõttu, et ees on meie ühinemine Schengeni viisaruumiga ja täna ei tea keegi veel päris täpselt, mida meil sadamas sellisel juhul üldse vaja on ja mida mitte.

Kui Saaremaale hakkab tulema aga juba mingeid liinilaevu, siis tekib ka vajadus piletimüügi ja muude teenuste järele ja me peame hakkama ka terminali ehitama, rääkis Palu. Liinilaevu oleks tema kinnitusel võimalik vastu võtta juba tänavu, sest selleks vajalik aparell ehitatakse valmis. “Mereväeparadi ajal tuleb kindlasti sadamasse mõni laev, kust keegi ka maha tuleb. Ja kindel on, et see alus ka kaldarampi vajab,” sõnas Palu.

Dokkereid pole vaja

Terminali ehituse edasilükkamine ei tähenda, et sadamasse üldse mingit hoonet ei tule. Sadama personal on küll väga väike, vaid mõned inimesed, aga mingit ruumi neile vaja on, ütles Palu. Ta täpsustas, et põhiliselt on maja praegu vaja ikkagi jahtide teenindamiseks, et seal oleks laevameestel pesemisvõimalus ja muud teenused.

“Ükski sadam ühekorraga valmis ei saa, ega peagi saama. Elu ise näitab, millises järjekorras ja mida on vaja,” nentis Palu, kelle sõnul esialgu sadamas palju tööd ei ole, aga järgnevatel aastatel on potsentsiaal kindlasti suur.

Palu kinnitas, et Tallinna Sadam hakkab sadamateenindust ilmselt ostma lepingu alusel Saarte Liinidelt ja dokkereid Saaremaa sadamasse palgale ei võeta. “Pole mõtet, kuna esialgu on seal tööd nii vähe. Lihtsam on need mõnest teisest sadamast kohale tuua.”
Saarte Liinide tegevjuht Ants Tammleht ei välistanud, et tuleval aastal võib Saarte Liinidele tulla terve sadama opereerimine. Turundustöö peab tema sõnul siiski jääma Tallinna Sadamale, kuna neil on kruiisiäris suuri kogemusi.

Paraadilisi tolmune tee ei ohusta

Saarte teedevalitsuse juhataja Aleksander Kollo kinnitusel saavad Võidupüha paraadilised Tamme sadamasse mööda mustkattega teed.

“Tee mustkatte alla viimise tähtajana on kogu aeg nimetatud juuni lõppu. Kui 23. juuniks on kavandatud paraad, siis selle toimumine takistatud ei ole ja ma usun, et selleks ajaks on sadamani viiv tee ka mustkatte all,” ütles Kollo, kelle sõnul on ehitajaks valitud AS Aspi sellise lubaduse andnud.

Pindamise tehnoloogia on Kollo selgitusel niisugune, et värske kate peab olema mõni aeg nö sõidu all ja vananema, enne kui ta teist korda üle pinnatakse.

Sadamaehitus ja tee-ehitus Kollo sõnul teineteist segama ei tohiks hakata, kuigi teelõik jääb avatuks kogu pindamise ajaks. “Tööd selle tõttu veidi raskendatud on, sest tee muldkeha tuleb ka tõsta. Aga sulgeda seda ei saa, kuna see on seal ainus tee ja sadama ehitus peab jätkuma,” sõnas teedevalitsuse juhataja.

http://saarlane.ee/uudised/uudis.asp?newsid=25148&kat=1

Uudiste arhiiv