Uue turistilõksuna avanevad ajaloolised käigud

10.05.2006
Tallinn kavatseb sel aastal puhastada ja valgustada ligi 380 meetrit ajaloolisi käike südalinna bastionide all, paigaldada sinna tuleval aastal suurtükke ja sõdurite kujusid ning avada seejärel käigud turismigruppidele.
Tallinna kultuuriväärtuste ameti muinsuskaitseosakonna juhataja Boris Duboviku sõnul kulub tänavu käikude korrastamiseks ligi neli miljonit krooni ning need puhastatakse täielikult ära, nad saavad valgustuse ja ventilatsiooni ning käikudesse rajatakse uued sisse- ja väljapääsud.
Tuleval aastal kujundatakse aga 17. sajandi lõpul rajatud ligi 380 meetri pikkune käigustik Ingeri (Harjumägi) ja Rootsi (Lindamägi) bastioni all justkui muuseumiks, sest käikudesse pannakse näiteks vanu suurtükke ja sõdurivormides nukke.

Kokku on kahe bastioni all ligi 550 meetrit käike, kuid enam kui saja meetri pikkune lõik Rootsi bastioni all on sisse varisenud ning seda hetkel ei avata.

Lisaks avastati 2003. aastal bastionide eelkindlustuseks olnud Wismari raveliini käigud, kuid need on praegu varisemisohtlikud ja osaliselt vett täis ning neidki ei plaanita esimese hooga avada.

Dubovik ütles, et tuleval aastal on plaanis avada ligi 380 meetri pikkune korrastatud käikudega lõik turismigruppidele ning rajada ka kuni 50 meetri pikkune tunnel käikude naabruses olevasse Kiek in de Köki.

Tunnel Kiek in de Köki

Muuseumina töötavat linnatorni Kiek in de Köki külastavad palju nii turistid kui ka linlased ning tunnel võimaldaks pääseda tornist käikudesse. «Põhja-Euroopas on see täiesti unikaalne projekt, näiteks ümber Stockholmi olnud samalaadsed käigud on kõik lammutatud,» rääkis Dubovik. «Narvas on samuti käigud säilinud, kuid need on seal praegu varisemisohtlikud ja tuleks korda teha.»

Esialgse kava kohaselt suunduksid turismigrupid maa-alustesse käikudesse Rootsi bastioni peal oleva sissekäigu kaudu, mis rajati tänavu. Sealsamas naabruses Falgi tee ääres pargivad turismigruppe vedavad bussid ka praegu.

Seejärel kõnniksid turistid giidi saatel piki käike ning väljuksid neist Kaarli puiestee äärsete tenniseväljakute juures, kus asub samuti üks sissekäikudest maa alla.

Tegelikult läheb käik ka sealt edasi ja kulgeb ka piki Vabaduse platsi ääres olevat Harju tänavat, kuid seal on käik praegu vee all ning seda pole võimalik turistidele avada.

Dubovik avaldas lootust, et kui tulevikus hakatakse ehitama Vabaduse väljaku maa-alust autoparklat ning veetaset piirkonnas allapoole viiakse, siis õnnestub ka need käigud avada.

Tallinnas tuli idee käigud avada esmakordselt päevakorda 2001. aastal ning 2003. aastal otsustati hakata seda ellu viima. Veel kaks aastat tagasi olid käigud täis kõikvõimalikku nõukogudeaegset kola ja seal elanud asotsiaalide rämpsu.

Ajalugu avaneb

Samuti olid käigud toona osaliselt vee all ja varisemisohtlikud. Mullu alanud korrastustööd on praeguseks jõudnud aga sinnamaale, et käigud on prahist ja rämpsust tühjaks veetud, paigaldatud on ajutine valgustus ning korrastatakse käikude kiviseinu.

Aasta lõpuks paigaldatakse maa alla püsiv valgustus ning ventilatsioon. Ainsana on Nõukogude ajast tühjadesse käikudesse alles jäetud toonased ventilatsiooniseadmed, mis Duboviku sõnul võiksidki sinna eksponaatidena jääda.

Linna tellimusel koostab käikudesse tuleva väljapaneku projekti praegu OÜ AD Ansambel, mille juhataja Toivo Tammik rääkis, et maa alla tuleb väljapanek nii bastionide rajamise ajaloost kui ka selle kasutamisest hiljem, Eesti Vabariigi ja Nõukogude ajal.

«Sinna tulevad näiteks Rootsi arhiividest saadud keskaegsete kindlustuste jooniseid,» rääkis Tammik.

Turismifirmad rahul

Samuti kajastaks väljapanek asotsiaalide tegemisi, kes käikudes veel mõned aastad tagasi elasid.

Eesti Turismifirmade Liidu tegevdirektor Kersti Kont ütles, et maa-aluste käikude avamine on turismifirmadele rõõmusõnum.

«Kõik reisikorraldajad, kes siin välisturiste vastu võtavad, on selle üle väga õnnelikud, sest see võimaldab turistidele midagi uut pakkuda,» lausus ta. «Me oleme alati õnnelikud, kui mingi vaatamisväärsus korda tehakse.»

http://www.postimees.ee/100506/esileht/siseuudised/tallinn/201021.php

Uudiste arhiiv