Autokülmik hoiab reisi ajal joogid ja söögid jahedad

02.08.2006
Autokülmik annab suvise palavusega ringi rännates võimaluse pruukida jahedat värskendavat jooki igal pool, olenemata kauplustest või kohvikutest.


Nüüd, mil joogid ja jäätis kipuvad mõnes toidupoes lõppema, näitas Viljandi tehnikapoodides tehtud ringkäik, et troopilise õhutemperatuuri tõttu on autokülmikust saanud tõeline hitttoode.


«Kõik on ära ostetud,» nentisid Entre tehnikakaupluse müüjad. Tühjade kätega pidi autokülmikut ihaldav ostja lahkuma ka Pluss-Miinus Elektroonikast. Nendeski kauplustes, kus seadmeid leidus, kinnitati, et valik on väiksem kui kevadel.

Kuum ilm tõi defitsiidi

«Autokülmikutega on praegu täpselt samamoodi kui kastmisvoolikute ja muu niisugusega: tarnijalt me kaupa juurde ei saa, sest tal ei ole seda enam kusagilt võtta,» lausus Viljandi Ehitus Service’i kaupluse juhataja kohusetäitja Külli Kurg. «Vahepeal oli meilgi vahe sees, kõik autokülmikud osteti ära. Nappinud on ka geeliga täidetavaid külmakotte ja -patareisid,» kirjeldas Kurg palavate ilmade mõju.

Toidukraami jahedana hoidmiseks oskab Kurg soovitada tavalist külmaelementidega termokotti. Auto sigaretisüütajast toidet saav külmik erineb termokotist selle poolest, et see mitte ainult ei säilita temperatuuri, vaid ka muudab seda. Seega saab külmiku kasutaja Viljandist poeriiulilt kaasa võetud jooki Pärnu rannas juba külmalt nautida.

Autokülmik mitte üksnes ei jahuta, vaid vajaduse korral ka soojendab. Kuigi Ehitus Service müüb seadmeid alles sellest kevadest ning talvekogemused veel puuduvad, arvasid müüjad siiski, et viimast omadust peavad ostjad märksa vähem tähtsaks.

«Külmik jahutab kakskümmend kraadi — kui õues on pluss kolmkümmend, siis külmikus valitseb temperatuur pluss kümme kraadi,» selgitas Ezetili autokülmiku tööpõhimõtet Ehitus Service’i kaupluse müügimees Tanel Evert. «Kasutamine on lihtne: hoob tuleb seada kas sooja või külma funktsioonile.»

Ratastel külmkapp

Asjaolu, et seadmed töötavad 12-voldise elektripingega, ei tähenda tingimata seda, et külmik peab juhiga kõrvalistmel kaasa reisima. «Paljudel autodel on 12 voldi pistikud ka pagasiruumis, seal on märksa mugavam külmikut hoida,» ütles Evert.

Autokülmiku eesmärk ei ole üksnes sõidu ajal janukustutust pakkuda. Enamikul külmikutel on sang või rihm, et neid saaks randa või lõkkeplatsile kaasa võtta.

Viljandi Viva Elektroonika kaupluse müüja Mart Oja ütles, et neilgi oli suve hakul sõidukist voolu saavate külmikute valik suurem.

Pood müüb Viteki kaubamärki kandvaid seadmeid. Uhkeimal on temperatuurinäidik ja seda saab vooluvõrguga ühendada ka koduse seinakontakti kaudu, ent demonstreerida Oja seda enam ei saanud: külmik oli endale peremehe leidnud.

Kolm riidega kaetud ja kanderihmaga varustatud külmutuskappi oli esmaspäeval poes veel müügil, üks neist rataste ja lahtitõmmatava sangaga — nagu pikemale sõidule kaasa võetaval reisikohvril.

«Olen isegi autokülmikut kasutanud ja võin omast kogemusest öelda, et kui võrrelda tavalise termokastiga, on vahe täiesti olemas. Termokotiga kaasa võetud asjad olid sihtpunkti jõudes soojaks muutunud, autokülmikuga seda probleemi ei tekkinud,» kirjeldas Oja.

Kui kaua püsib toidukraam jahe siis, kui külmik on pistikust eemaldatud, Oja öelda ei osanud. «Ükski tootja ei anna seadmele niisuguseid näitajaid kaasa. Temperatuur oleneb ikkagi sellest, millistes tingimustes külmik paikneb,» lausus ta.

Ööseks tööle jätta ei tasu

Et külmik tarbib suhteliselt palju energiat, ei tasuks seda ööseks autosse tööle jätta. «Mul endal on see kogemus: külmik oli öö otsa ühendatud ning kuigi aku oli korralik, läks hommikul auto käima saamiseks abi tarvis,» meenutas Oja.

Mart Oja lausus, et autokülmik on pesuehtne hooajakaup. «Keegi pole veel öelnud, et ostab selle toidu soojana hoidmiseks,» sõnas ta. «Aga tegemist on tõeliselt hea asjaga. Kui seni olen kasutanud sõbra külmikut, siis järgmiseks hooajaks on mul kindel plaan endalegi selline riistapuu soetada.»


http://www.sakala.ajaleht.ee/020806/esileht/5022099.php

Uudiste arhiiv