Tarbus tõrjub Connexi Tartu linna bussiliinidelt

31.08.2005
Rahvusvaheline suurkontsern Connex lõpetab tulevast aastast tartlaste rammusaid kahjumeid tootnud sõidutamise ning loovutab koha linnaliinide riigihankekonkursi võitnud Tarbusele.

Tarbuse võidu vormistab lõplikult tuleval nädalal kogunev Tartu linnavolikogu. Kindla peale minnes kaasas Tarbus riigihankesse ka oma tütarfirmad Pärnu ATP ja Rakvere ATP.

Ülivõimsalt odavaima pakkumise teinud Rakvere ATP võttis aga oma pakkumise tagasi ning võitjaks osutus Tarbus, mis on nõus linlasi sõidutama tuleval aastal 7,45-kroonise kilomeetridotatsiooniga.

Edaspidi kasvab dotatsioon igal aastal viie protsendi võrra ja nii saab Tarbus lepingu viimasel, 2010. aastal 8,94 krooni kilomeetri eest.

Konkurendi teene

Kokku maksab linn edaspidi Go Busi nime kandvale Tarbusele viie aasta jooksul üle 152 miljoni krooni dotatsiooni. Võrdluseks – praegune vedaja Connex Tartu sai igal aastal 18,1 miljonit krooni ehk kokku viie aasta jooksul 90,5 miljonit.

Hanketingimustes on ka kirjas, et tuleval aastal Tartu linnaliinidel bussipiletite hinnad ei kasva.

Kurioosumina osutas Tarbusele teene konkursil neljanda firmana osalenud Connex Tartu, kes nõudis varem hanketingimustes paika pandud dotatsiooni 6,71-kroonise piirmäära kaotamist ja sai oma tahtmise. Nõnda on ka Tarbuse võidupakkumine piirmäärast ligi krooni võrra kõrgem.

Connex küsis aga ise liinikilomeetri eest tulevaks aastaks 9,25 krooni ehk ligi seitse miljonit krooni suuremat summat kui Tarbus. Konkurendist pea jagu suurem dotatsioonisoov viitab sellele, et Connexi Skandinaavia juhtkond oli Tartu linnaliinidest loobumise võimalusega ette arvestanud.

Connex Tartu juhi Uno Ainsoo sõnul tuli Connex Tartusse nelja aasta eest suures usus ja lootuses, et saab siin rahulikult tööd teha. «Olime valmis kannatama seda superkehva lepingut viis aastat ja olemegi kannatanud. Kannatus on nüüd katkemas,» lisas ta.

«Tarbus tegi selge alapakkumise, et hange iga hinna eest võita. Connex tegi pakkumise, mis võimaldab kvaliteetselt tööd teha ja teenust pakkuda,» väitis ta. «Me oleme viis aastat Tartus vedanud ja teame, mida üks liinikilomeeter maksab.»

Seni linnaliine teenindav Connex peab hakkama Tartus otsi kokku tõmbama ning leidma rakenduse oma 130 bussijuhile ja 67 bussile. Ehkki Tarbus ja sellega ühes bussipargis pesitsev Connex on alustanud juba konsultatsioone bussijuhtide üleminekuks ja osa busside ostuks-müügiks, ähvardab töötuks jäämine kümneid Connexi palgalisi eesotsas kontoripersonaliga.

Tarbus on valmis

Tarbuse aktsionäri ja nõukogu liikme Aivo Pärna väitel on hiljuti uue pikaajalise Tartu maakonnaliinide dotatsioonilepingu saanud Tarbus valmis ka linnaliinide teenindamiseks 1. jaanuarist.

«Arvestasime pakkumist tehes sellega, et me Connexist ühtegi bussi ei saa. Oleme mõistagi valmis – muidu poleks me saanud pakkumist teha,» ütles Pärn.

Hanke võitja bussipargi vanusele on seatud nõudlikud tingimused, mis tähendavad Tarbuse jaoks kümnete miljonite kroonide suurust investeeringut busside soetamisse.

Pärna sõnul teenindas linnaliine ka Tarbuse eelkäija Tartu ATP. «Meil on kõik vajalik Ringteel olemas – tehniline baas, pesula, territoorium bussidele, tankla ja nii edasi,» rääkis ta.

Pärna kinnitusel alustab Tarbus uute bussijuhtide värbamist ja koolitamist. Loomulikult püüab ettevõte ka praeguseid Connexi roolikeerajaid, ent Pärna sõnul ei võeta tööle neist päris kõiki. «Vaataks ikka paremaid bussijuhte,» ütles ta. «Linn tellijana tahab ju ka näha millegi paremaks ja uuemaks muutumist.»

Paremad linnaliinid

Nii maakonna- kui linnaliine teenindav Tarbus saab nüüd Pärna kinnitusel paremini korraldada näiteks linnalähistransporti. «Tartu linn kasvab oma piiridest välja,» selgitas ta. «Tarbus ei pea enam nüüd linna piirist pool kilomeetrit välja jääva uusasumi pärast eraldi maakonnaliini tegema, sest sinna võib sõita ka linnaliinibuss.»

«Samas võivad linna läbivad maakonnabussid teenindada ka linnasõitjaid,» lausus Pärn. Tartu abilinnapea Hannes Astoki kinnitusel võiks Tarbus ühendada ka linna- ja maakonnaliinide piletisüsteemid.

Esialgu konkursitingimustes paika pandud liinikilomeetri piirhinnast loobumist põhjendas Astok naftahinna kasvuga. «Tuleb tunnistada, et ka parimaks osutunud Tarbuse pakkumine on praeguste naftahindade juures päris hea,» lisas ta.

Connexi kaotuse kohta oli Astokil aga oma arvamus: «Mulle tundub, et Connexil oli vaga soov teha oma pakkumisega tasa ka eelnevate aastate kahjum ning see lisab kilomeetrihinnale krooni või kaks.»

Astoki sõnul hindab ta Connexi tegevust Tartus siiski kõrgelt. «Selle aja jooksul muutus bussiliiklus siin oluliselt paremaks,» lisas ta.

Tartu Postimees

Uudiste arhiiv