Rekordkallis kütus paneb kiruma

01.09.2005
Bensiinihind jõudis augustis mitu korda uuele rekordtasemele. Päevaleht uuris, kas seetõttu on autojuhtidel ka mõned sõidud tegemata jäänud.

Meelis, IT-mees, Ford Mondeo

•• Eks bensiinihind läheb kogu aeg kõrgemaks, sõite sellepärast tegemata pole küll jäänud. Ei tea tõesti, kui kõrgele hind peaks tõusma, et see sõitmist mõjutama hakkaks. Ise sõidan peamiselt erasõite, mitte tööasjus. Siiamaani pole autot veel bensiinikulu järgi valinud.


Maili, töötav üliõpilane, Mazda 323

•• Ma arvan nagu kõik, et bensiin on kallis. Seni pole ise vist ikka eriti sõitmist piiranud – kui, siis väga vähe. Põhiliselt sõidan ikka oma tarbeks.


Ene, töötab autopesulas, VW Passat

•• Minu sõitmist bensiinihinna tõus mõjutanud ei ole, kuigi hinnad võiksid madalamad olla küll. Praegu pole ükski sõit bensiinihindade tõttu sõitmata jäänud. Seda ei oska ütelda, kui palju peaksid hinnad tõusma, et see sõitmist mõjutama hakkaks.




Kristel, töötab metalliettevõttes, 3-seeria BMW

•• Natuke liigagi kõrgeks on need hinnad läinud. Üldiselt natuke vaatad küll, kuhu sõidad. Kui hinnad juba 20 krooni kanti tõusevad, siis peavad palgad ka kuidagi järele tulema, muidu on sõitmisega kehvasti. Auto ostsin kaks aastat tagasi, siis eriti bensiinikulu järgi ei valinud. Praegu kindlasti vaataks seda rohkem.


Nina, Ford Scorpio

•• Muidugi olen pidanud sõitmist bensiinihindade tõttu piirama. Päevas kulub mul bensiinile umbes 150 krooni. Peamiselt on need töösõidud, mis pean nagunii ära tegema.

Aleksander, 525 BMW

•• Sõita tuleb niikuinii. Ükski sõit selle pärast ära pole jäänud ja pole mõelnud ka autot mõne vähem bensiini võtva vastu vahetada.


Jaak, muinsuskaitseamet, Suzuki Jimny

•• Kuna sõidan ametiautoga ja kuna meil on limiit peal, siis muidugi sõidan vähem. Muinsuskaitses on meil see probleem, et järjest suurenev hinnatõus tähendab seda, et me saame teha vähem sõite, mis oleksid vajalikud. Praegu just ostsime uue auto, auto valimise juures oli üks kriteerium kindlasti ka kütusekulu.


Heiki, tootmisettevõtte juht, Lada 111

•• Kui saaks vähem sõita, siis sõidaks vähem. Sõidud koju ja tööle tuleb ikka ära teha. Tavaliselt tangin kodu lähedal tanklas, kuna see on lihtsalt kõige lähemal, samuti on mul seal sooduskaart, mis annab veidi parema hinna.



Hinnatõus jätkub
Villu Zirnask, majandusanalüütik

Kui naftahinna tõus on nii suur, siis see mõjutab meie kütusehindu väga otseselt. Mitte väga ammuses minevikus maksis nafta 30–40 dollarit barrel, nüüd 70 dollarit. Konkurents ei suuda nii suurt hinnatõusu alla suruda.

Seega tõusevad kõik hinnad, milles on kütust mingil määral sees.

Kui bensiini hind jääb praegusele tasemele, siis see võib hakata ka tarbimist mõjutama – hinnatõus on olnud ikkagi 30–40-protsendiline. Aga inimesed on erinevad ja üldiselt võtavad kokkuhoiuvariandid aega, enne kui nad realiseeruvad.

Kütusehinnal on hetkel pigem ikkagi tõusutrend. Selliseid uudiseid pole olnud, mis võiksid langust põhjustada. Kui kaua see kestab, ei oska ütelda. Et kuu aja pärast kukub 50 dollarile, hästi ei usu.



Inflatsioon kiireneb

•• Järjest suurenevad kulutused kütusele lükkavad inflatsioonitempo kiiremaks.
•• Inflatsiooni kiirenemine on Eesti põhimureks euro kasutuselevõtul. “Inflatsiooni kiirenemine viimastel kuudel tulenevalt naftahindade tõusust on Eesti jaoks suurendanud hinnastabiilsuse mittetäitmise riske,” ütles rahandusministeeriumi analüütik Erki Lõhmuste.
•• Samas, kuna kütusehindade tõus puudutab ka teisi Euroopa riike, siis tõuseb ilmselt ka inflatsioonikriteeriumi piir. A.F.



Eesti Päevaleht

Uudiste arhiiv