Seda autot mehed ostaksid

23.09.2003
Nissani legendaarse sportauto Z järglane lasi end kaua oodata, kuid see-eest on uusversioon oma nime vääriline, pakkudes õnnestunud disaini, nauditavat sõiduelamust ning seda kõike sportauto kohta väikse raha eest.

Seda tüüpi autot sooviksid endale kõik, kellel väiksemgi kihk kihutamise järele.

Esmalt pean teie ees vabandust paluma, sest ei oska 350Z mootori muusikat sõnadesse seada. Kuid just jõumasina helid on selle auto üks peamisi maiuspalu ning Z-i enim iseloomustavaid omadusi. Õige tämbri kättesaamiseks on Nissani insenerid palju vaeva näinud, timmides seda tühikäigul ja täispööretel. Nende eesmärk oli panna mootor ühtviisi hästi kõlama nii auto sees kui ka väljas. Tulemus on suurepärane – heli paneb kõrvu liigutama, kuid samas ei tüüta see pikal sõidul reisijaid.

Tegelikult kasutab uusversioon Nissan Maxima ja Altima kuuesilindrilist 3,5-liitrist V6 mootorit, millest on sisse- ja väljalaske lihvimise tulemusel välja pigistatud 280 hobujõudu ja 363 Nm-t. Sajakilomeetrise tunnikiiruse saavutab kaheistmeline sportlik kupee 5,6 sekundiga. Tippkiirus on piiratud 250 km/h.



Linnas eputada ei ole sellise autoga suurt mõtet, sest Z on omas elemendis kiirteel või ringrajal. Eestis pole paraku kumbagi. Seetõttu sai autot proovima mindud Riia Bikerniki ringrajale. Testimiseks oli kaks Ameerika turu versiooni – üks oli varustatud kuuekäigulise käsikasti ning teine manuaalse käikude vahetamise võimalusega automaatkastiga. Neist käsikast lubas kiiremat ja lõbusamat sõitu. Teine variant on vaieldamatult parem linnaliikluses.

Hulgaliselt sõidulusti

Proovisõit 350Z-ga tõestas mulle vaid üht – selle auto rooli tagant on väga raske ära tulla. Ka kõige vagurama maanteetallekese parem jalg hakkab Z juhiistmel kihelema.

Neli tundi järjestikust kihutamist ringrajal sõid mõlema auto piduriklotsid viimse ribani. Kuid tavalised pidurid polegi mõeldud sellist koormust taluma. Võidukihutamiseks sobivad kolm sentimeetrit suurema kettaläbimõõdu ja kahekordse kolbide arvuga Brembo pidurid, mis on Euroopa versioonil juba põhivarustuses. Nendega on pidurdusmaa kiiruse pealt 100 km/h vaid 38 meetrit. Arvasin, et ka rehvid tuleb ära visata, kuid tänu auto tagaveole olid need täiesti kõlblikud. Standardrehvid on 17-tollised ning erimudelil 18-sed. Neist esimesed garanteerivad parema sõidumugavuse.

Alumiiniumsulamist kerega sportautodega võrreldes võib ligi 1,5 tonni kaaluvat Z-i pidada raskekaallaseks. Sõites see tunda ei anna. Rooli keerates käitub auto veidi alajuhitavalt, mis võib algaja juhi mõningatel juhtudel isegi ringrajalt väljasõidu eest päästa. Rool ise on muidugi kiire. Kaalujaotuse huvides paikneb jõuallikas klassikalisel viisil esisilla taga. Kere on äärmiselt jäik ning vedrustus keeruka geomeetriaga. Peale baasmudeli on kõik versioonid varustatud piiratud libisemisega vedelikdiferentsiaaliga. Seega sportautoks olemiseks on kõik vajalik olemas.

Välimus vastab sisule

Auto sisemise iluga on kooskõlas ka välimine disain. Mitte miski ei riiva silma, kõik tundub olevat omal kohal. Väga efektselt ja jõulisena mõjuvad selgelt välja joonistuvad tiivalaiendid, massiivne esiots ja trapetslaternad.
Välimusega kooskõlas on ka interjöörikujundus. Millegagi pole üle pakutud. Sõitjateruum on maitsekas ning soliidne. Kõige huvitavam lahendus on rooli kaldest sõltuvalt asendit muutev näidikuplokk. Üks omapära on ka pisikese pagasiruumi rattakoobaste vahele ehitatud kaarsild, mis võtab küll ruumi, kuid suurendab kere jäikust.
Kogu selle lõbu saab kätte 570 000 krooni eest, mis on sportauto kohta soodne hind. Nahksisu, kiirusehoidiku, ringraja kallite 18- tolliste velgedega varustatud versiooni eest tuleb maksta veidi üle 600 000 krooni.

Ameerikas on 350Z müügis üle aasta ning läheb kaubaks nagu soe sai. Euroopa versioone saab hakata tellima oktoobrist.


Z-seeria vallutas USA

Z legend sai alguse 33 aastat tagasi, kui jaapanlased tõid USA turule sportauto nimega Datsun 240Z.
Auto muutus kohe ülipopulaarseks. Edu üks põhjusi oli ka soodne hind, tollal maksis Z vaid 3500 dollarit. Seega sai väikese raha eest väga hea auto.

Tänu dollari ja jeeni kursi muutustele maksis Z-seeria 26 aastat hiljem juba 13 korda rohkem. Auto hind muutus nii ebasoodsaks, et 1996. aastal lõpetati Ameerikas mudeli müük. Viimaseks versiooniks oli 300ZX.

Ka uustulnuk 350Z on valmistatud ennekõike USA turu jaoks ning taas kord on Z-il väga konkurentsivõimeline hind.



Nissan 350Z

MOOTOR
Töömaht, cm3: 3498
Võimsus, kW (hj): 206 (280)
Pööretel, p/min: 6200
Moment, Nm: 363
Pööretel, p/min: 4800

KIIRUS/KIIRENDUS
Tippkiirus, km/h: 250
Kiirendus 0–100 km/h, s: 5,9

MÕÕTMED/MAHUD/MASSID
Pikkus, mm: 4310
Laius, mm: 1815
Kõrgus, mm: 1320
Telgede vahe, mm: 2650
Tühimass, kg: 1450
Kütusepaagi maht, l: 80

REHVID 225/45 R18

HIND (km-ga): alates 570 000 krooni

PLUSSID

• disain
• sõidunauding
• mootori helid
• hind

MIINUSED

• kaal

EPL

Uudiste arhiiv