Võimuliit tahab praamiliine ilma konkursita müüki panna

03.06.2004
Keskerakonna ja Isamaaliidu lauskriitika kiuste surub võimuliit riigikogus läbi ettepanekut, mis annab riigile õiguse osta saarte ja mandri vahelist praamiliiklusteenust ilma avaliku konkursita.

Opositsiooni pahameele pälvinud riigihangete seaduse muudatuse järgi tohib vee-ja raudteetranspordis suuri riigihankeid sisuliselt ilma pakkumismenetluseta läbi viia. Kui eelnõu juunis seaduseks saab, tohib riik tellida lihtsustatud korras Saaremaa ja mandri ning Hiiumaa ja mandri vahelist ülevedu.

“Tegu on saamatu majandusministri päästeaktsiooniga,” osutas keskerakondlane Ain Seppik nurjunud saartevahelisele liiniveo konkursile. Tema väitel jäävad nüüd sadadesse miljonitesse kroonidesse küündivad hanked kitsa ringi otsustada. “See on irvitamine korruptsioonivastase võitluse üle,” lausus Seppik.

Keskerakonna aseesimehe Enn Eesmaa sõnul toob säärane algatus korruptsiooniohtu juurde, sest rongi- ja praamiliikluse hanked on senini kulgenud skandaalide ja korruptsioonikahtluste saatel. “Üliolulisi hankeid ei tohiks ka edaspidi toimetada kutsutud ehk meelsusele allutatud riigihanke korras,” ütles Eesmaa.

Suureneva korruptsiooniohu eest hoiatasid ka isamaaliitlased. “Oluline on riigikogus mitte langetada otsuseid, mis soosiksid ühte või teist firmat. Lähtuda võiks kõigi antud ala ettevõtjate huvidest,” märkis Mart Laar.

Tänu võimuparteide ühtsusele ei õnnestunud opositsioonil eelnõu tagasi lükata. Reformi-erakonna fraktsiooni esimehe Peep Aru väitel lubab lihtsam kord vältida nii pakkujate kui ka ostjate põhjendamatut aja- ja ressursikulu.

“Erandi kehtestamine ei tähenda, et ostja oleks oma partneri valikus täiesti vaba,” lausus Aru. Riik on tema sõnul kohustatud järgima euroliidu nõudeid ja head tava ning pidama mitmete pakkujate korral läbirääkimisi vähemalt kolme firmaga. Kuna sellekohane praktika toimib ka tervishoiu- ja kiirabiteenuste turul, siis on korruptsioon välditav, uskus Aru.

“Eeldan, et Eesti riigis hankeid läbi viivad inimesed on ausad,” lisas ta.

Kui Aru eitas eelnõu igasugust seost lõpule viimata laevaliinikonkursiga, siis peaminister Juhan Parts on seda tunnistanud. Kolm nädalat tagasi ütles valitsusjuht, et avatud konkursid pole mitmel juhul andnud riigile rahuldavat tulemust. “Elu on näidanud, et veetranspordi hanked ei ole mõlemal korral õnnestunud. Nüüd on uus hange, Tallinna Sadama hange,” lausus Parts. “Loomulikult tuleb järgida, et riigi huvid oleksid kaitstud.”

Majandusminister Meelis Atonen on volitanud Tallinna Sadamat leidma Lääne-Eesti saartele sobivad parvlaevad. Kümne-aastane leping Saaremaa Laevakompaniiga saab otsa 1. oktoobril.


EPL

Uudiste arhiiv