Juhiloa tegemine võib maksta kuni 10 000 krooni

18.06.2004
Mais kallines juhiloa tegemine autokoolides umbes 20 protsenti, kuna Euroopa Liitu astumisel hakkas juhikoolitusel kehtima 18-protsendine käibemaks. Sellest tulenevalt tuleb taotlejatel nüüd arvestada 7000–10 000-kroonise väljaminekuga.
B-kategooria juhiluba tegeva Kaidi (21) sõnul hakkas ta autokoolis käima enne maid, mil hinnad olid madalamad. Kuigi autokoolis läheks tal teooria, 40 kohustuslikku sõidukorda ning sõidueksam maksma umbes 5000 krooni, arvestab Kaidi, et loa saamiseks tuleb tal välja käia umbes 8000 krooni.

40 korda on vähe

“Ma pean võtma juurde sõidutunde, sest 40 sõidukorda on liiga vähe ja sellega saavad vähesed hakkama,” ütles Kaidi. Kaidi sõnul peab ta juurde võtma umbes 20 sõidukorda. Kuna üks kord maksab 110 krooni, tähendab see enam kui 2000-kroonist väljaminekut.

OÜ Niguliste Autokooli juhataja Heli Antikainen ütles, et nende autokoolis maksab B-kategooria juhiloa kursus keskmiselt 5600 krooni. Hind sisaldab teooriakursust, õppematerjale, kooli loodud internetikeskkonnas õppimist, 40 kohustuslikku sõidutundi, konsultatsioone teooriaõpetajaga ning teooriaeksamit.

Samas ei pruugi loataotlejal 40 sõidukorrast alati piisata, mistõttu tuleb mõnel õpilasel eraldi tasu eest sõidukordi juurde võtta. Üks sõidukord (25 + 5 minutit – toim) maksab Niguliste Autokoolis 110-115 krooni. Mõnel tulevasel juhil võib kuluda autosõidu õppimiseks 60-80 sõidukorda.

Eelnimetatule lisandub veel Niguliste Autokooli sõidueksami tasu 180 krooni ning riikliku teooria- ja sõidueksami ning loa väljastamise eest võetav riigilõiv 1140 krooni. Seega võib juhiloa taotleja arvestada enam kui 7000-kroonise väljaminekuga.

Tõus 20 protsenti

Plekk-Liisu Autokooli juhataja Indrek Palu ütles, et mais tõusis autokoolis juhiloa tegemine umbes 20 protsenti. Hetkel jääb Plekk-Liisu Autokoolis B-kategooria juhiloa kursuse hind 5200-5800 krooni vahele. Koos riikliku eksamiga küündib summa Palu sõnul keskmiselt 6500 kroonini.

Palu märkis, et nende autokoolis jäi loa tegijate arve enne maikuist hinnatõusu 6500-8000 krooni vahele. “Samas pole ka kümme tuhat krooni välistatud. Ka umbes 20 000 on lubade tegemisele läinud,” ütles Palu.

“Seda kindlasti,” vastas Heli Antikainen küsimusele, kas suhteliselt kõrged hinnad autokoolides võivad jätta osa soovijaid ukse taha. “Hind on kõrge, aga see tuleb kallitest õppevahenditest. Midagi pole teha.” Samas lisas ta, et võrreldes teiste Euroopa riikidega, kus juhiloa tegemine maksab keskmiselt ühe kuupalga, jääb Eesti umbes samale tasemele.

Koolituse kvaliteet on langenud

Autoregistrikeskuse (ARK) eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri sõnul tõi hinnatõusukartusest tingitud suurem tung autokoolidesse kaasa ka koolituse kvaliteedi olulise languse.

“Eksamil kukub inimesi rohkem läbi,” tõdes Kangur. Võimalikuks põhjuseks pidas ta seda, et autokoolid võtsid korraga liiga palju inimesi ette.

“Möödunud aastal (2003) sooritas sõidueksami esimesel katsel 71 protsenti B-kategooria auto juhtimisõiguse taotlejatest, käesoleval aastal on tase langenud – 64,5 protsenti (aprill, mai 2004). Langus on märgatav,” märkis Kangur.

EPL

Uudiste arhiiv