Estonian Airi üks variant on jätkata odavlennufirmana

10.01.2005
Tõenäoliselt otsustab alles lennufirma uus neljaliikmeline juhatus suunavaliku.
Eesti Päevalehe andmetel on kohalik lennufirma Estonian Air teelahkmel: kas jätkata tegevust klassikalise lennufirmana või muutuda odavlennufirmade sarnaseks.
Estonian Airi juhatuse esimehe Erki Urva ametist vabastamist eelmisel nädalal põhjendas ettevõtte nõukogu lennufirma eelmise aasta kasinate majandustulemustega: kasuminumber kukkus 2003. aasta 80 miljonilt kroonilt läinud aasta lõpuks 5-6 miljonile kroonile.
Ettevõtte nõukogu esimees Olev Schults märkis siis, et selline tulemus firma omanikke ei rahulda.

Andis mõista

Eelmise nädala kolmapäeval käis Olev Schults tekkinud olukorda tutvustamas ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis. Kuigi võimalikku strateegiat otseselt ei arutatud, andis Estonian Airi nõukogu esimees seal mõista, et lennufirma on jõudnud küsimuse ette, kuidas edasi areneda: kas jääda klassikaliseks kvaliteetlennufirmaks või muutuda lowcoster’iks ehk odavlennufirmaks.

Päevalehe andmetel ei ole Estonian Airi eraomanikel SAS Grupil (49%) ja AS-il Cresco (17%) kavas lennufirma näo kujundamisse siiski agressiivselt sekkuda. Pigem oodatakse ettepanekuid just ettevõtte uuelt tegevjuhtkonnalt, kelle värbamine ning koostamine alles ees seisab. Senise kahe juhatuse liikme asemel laieneb Estonian Airi juhatus neljaliikmeliseks.

Samas on Estonian Airi nõukogu rahulolematus ettevõtte majandustulemustega tekitanud ka klientide hulgas küsimuse, kas kasumi suurendamise nimel on kavas hakata muutma lennufirma senist paindlikku piletihinnasüsteemi ning kärpima sooduskampaaniaid? “Kliendid ei pea midagi kartma,” oli
Schultsi lühike kommentaar.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Andrus Ansip näeks Estonian Airi jätkamist siiski klassikalise lennufirmana nii, et säiliksid ettevõtte pakutavad otselennud. “Lennufirma uue juhi pädevuses on ka uue
strateegia väljatöötamine. Ma pean Estonian Airi parimaks lennufirmaks, keda olen kasutanud,” ütles minister.

Paljud firmad otsivad oma õiget palet

•• Copterline Estonia juhi Tõnis Lepa sõnul iseloomustab lennundusturgu asjaolu, et paljud lennufirmad katsetavad tavaliselt mitteomaseid võtteid pidi erinevaid võimalusi, et sedasi endale uusi kliente võita.
•• “Konkurents lennunduses tiheneb pidevalt ning ilma teevad need, kellel on oma kindel nägu. Ei ole võimalik olla kõikidele klientidele meelepärane ning pakkuda n-ö multiteenust,” märkis Lepp.
•• Lepa hinnangul on Estonian Airil mitu võimalust, kuidas edasi liikuda. Esiteks võib muutuda tüüpiliseks odavlennufirmaks, mis keskendub vaid ühest punktist teise lendamisele. Teine võimalus oleks hakata suurte lennufirmade n-ö ettevedajaks, sulaseks. Sellega aga kaoks lennufirma iseseisvus, sest ajagraafik sõltuks nendest lennufirmadest, kelleni reisijad tuleb toimetada.
•• Samas ei näe Lepp midagi halba ka selles, kui Estonian Air üritaks jätkata senisel viisil, või olla hoopis omamoodi hübriid-lennufirma. Seda enam, et siiani on suudetud niimoodi tegutsedes isegi kasumit teenida. “Kust selliseks tegevuseks energia tuleb, ei oska öelda,” tõdes Lepp.

EPL

Uudiste arhiiv