Suveootus kütab puhkuse pakkujate äri elavaks

06.04.2005
Koos kevadlilledega on tärganud mõnedki uued firmad, kes suve tulekust tahavad kasu saada. Suvele orienteeritud firmad alustasid tegevust mitu kuud tagasi.

Internetiportaali neti.ee värskete lehtede rubriigist võib peaaegu iga päev mõne uue suvele orienteeritud firma leida. Saabuvale suvele mõeldes tõmbab tegevust käima ka personaalturismi nišši asetuv Intours OÜ, matkabussi rendiga tegelev Ravex Rent alustas tegevust kolm kuud tagasi. Kui just päris uut firmat ei leia, on juba tegutsevaid ettevõtteid, kes saabuvaks hooajaks kodulehti uuendavad, aga küll ja veel.

Mõtleb nädala ette
Eelmisel aastal tegevust alustanud ja hiljuti kodulehte uuendanud Saaremaal asuv Tõnisetalu Puhkemaja juhataja Irina Salumäe sõnul eestlasest külastaja väga pikalt puhkust ette ei planeeri. “Kas maja on vaba? Oleme Kuivastus…,” meenutab Salumäe rahvuskaaslaste seni markantseimat planeerimisnäidet. Õnneks selliseid situatsioone väga sageli ette ei tule.


Erinevalt pool aastat ette mõtlevatest välismaalastest kavandab eestlane oma puhkuse nädal kuni paar enne algust. “Võib-olla oleks rohkem broneerimist, kuid oleme veel nii noored, et meid väga palju ei teata,” valgustab Puhkemaja perenaine Irina.
Üle viie aasta tegutsenud Soomaa majutuse ja saunade omaniku Heitti Sosi sõnul on uuendatud koduleht üleval, kuid suveperioodiks on tehtud vaid viis broneeringut. Samas on mees optimistlik ja broneeringute vähese arvu pärast südant ei valuta. “Küll inimesed aga tulevad, kus nad pääsevad,” teatab Sosi.
Ometi leidub päris uusi tegijaid, kelle äri juba täna kolme kuu perspektiivis ette on teada. Näiteks äsjasündinud Ravex Rendi omaniku Veiko Biene sõnul on bussid juba suvehooajaks suuremalt jaolt broneeritud, leiduvad veel ainult mõned vabad ajad. “Aprilli lõpp, hiljemalt mai algus,” prognoosib Biene broneerimis-päeviku täitumisajaks.
Pikaajalise haagissuvilate rendikogemusega Danlor OÜ müügiinimese Jüri Pääsukese sõnul broneerimiskuupäevad üldiselt Biene öeldud vahemikku jäävadki. Aprilli lõpust septembrikuu esimesse nädalasse ulatuva puhkusehooaja sisustamiseks püütakse haagissuvila vähemalt kuu enne sõitu broneerida.
“Haagissuvilad on populaarsed, sest annavad kasutajale tunduvalt rohkem vabadust kui näiteks hotellituba, kus oma asju tuleb pidevalt kohvrisse ja välja pakkida,” räägib haagissuvilate menu põhjustest Pääsuke. Lisaks suuremale liikumisvabadusele otsustavad inimesed haagissuvila rentimise kasuks ka puhtalt majanduslikel kaalutlustel: olenevalt asjaoludest on haagissuvila rent hotellimajutusest kuni 30% soodsam.
Vahel valitakse haagis ka seetõttu, et kohapealsed majutusolud Eestist uurides kõige kättesaadavamad pole. Haagissuvilate ja bussirendiga tegelevate firmade sõnul on konkreetses tegevusvaldkonnas veel arenguruumi. “Üldiselt ei ole eestlaste seas selline reisimisviis veel täit populaarsust saavutanud,” on Veiko Biene kindel.
Alla aasta tegutsenud Bulvar Autorendi juhataja Sirje Kompuse sõnul on Eesti turism tõusvas joones arenemas ning sellest saab oma osa ka autorendi sektor. Suvi, autorendi kõrghooaeg, on kätte jõudmas ja seda on tunda ka broneerimissüsteemides.
Sama meelt on Europcar juhatuse esimees Arthur Raichmann. “Näiteks inglased planeerivad oma puhkust väga pikalt ette ning teadsime nende selle suve autorendisoove juba mitu kuud tagasi,” kiidab Raichmann välismaiste klientide planeerimisoskust.
Olgugi et kodumaine klient kasutab antud teenust veel suhteliselt vähe, leidub ka eestlastest autorentijaid. Näiteks kasutavad autorendi teenust inimesed, kes Eestis pigem hooajaliselt viibivad ja kodumaal käies autot vaid kohapealseks kasutuseks vajavad. Seda, kuivõrd inimesed autot personaalturismi viljelemiseks rendivad, firmad öelda ei osanud.

Uus turisminišš
Personaalturismi valdkonnas tegelev Intours OÜ-l arvestatav kogemus veel puudub, juhatuse liikme Ain Roosmaa sõnul väga suurt broneerimislainet ettevõttest üle pole käinud. “Palju huvi tuntakse purjejahi-matkade vastu. Selles vallas on tehtud päris palju broneeringuid,” ütleb Roosmaa. Samas näeb mees personaalturismi arendamises tulevikku. Intours oma tegevuses kvantiteedile rõhku ei aseta. Pigem hoitakse sellel hooajal madalat, kuid kvaliteetset profiili. “Parim reklaam on rahulolev klient,” selgitab Roosmaa, miks uuele teenusele väga suurt reklaamikampaaniat pole korraldatud.
Kõikvõimalikke vesi-maa-õhk tüüpi tegevusi pakkuv Seikleja.com individuaalturistile orienteeritud ei ole – tegeldakse pigem rühmadega. Juhatuse liikme Bert Rähni sõnul mõtlevad kõige pikemalt tegevusi ette firmad. Suvepäevade ja teiste rahvarohkete ürituste korraldamine on teatavasti pikaajaline protsess. Suve tulekut on Seikleja.com-is tunda. “Hinnapäringuid nii Eestist kui ka välismaalt tuleb iga päev,” ütleb Rähni.



Suvi on nii sise- kui ka välisturismi kõrghooaeg

•• Statistikaameti esialgsetel andmetel ööbis Eesti majutusettevõtetes 2004. aastal 548 000 siseturisti. Võrreldes 2003. aastaga kasvas nende arv veerandi ehk umbes 100 000 võrra.
•• Lähiaastatel võib oodata 10%-list kasvu aastas.
•• Turismi arengut toetavad Euroopa Liidu tõukefondidest rahastatavad programmid ning ka EAS Turismiarenduskeskuse korraldatavad siseturismi kampaaniad, mille eesmärk on pikendada turismihooaega kevadel ja sügisel.
•• Otseselt siseturismi takistava tegurina mainitakse Eesti elanike suviste sisereiside uuringus rahapuudust.
•• Kõige rohkem reisivad 20–29-aastased.
Allikas: EAS


Ärileht


Uudiste arhiiv