Järvalaste bussisõit kallineb sügisel

01.08.2005
Järvamaa ühistranspordi keskus plaanib kütusehinna kallinemise tõttu panna septembris hinda juurde ka maakonnasiseste bussiliinide piletitele.

Järvamaa ühistranspordi keskuse tegevdirektor Harri Lepamets selgitas, et kütus on viimastel kuudel kallinenud märgatavalt ja see võib jätkudagi, mistõttu pole võimalik inimesi enam sama raha eest sõidutada. «Oleme plaaninud tõsta hinda kilomeetri kohta viis senti, kuid kardan, et tõus võib isegi suurem olla,» täpsustas ta.

Vähem kui seitsme krooniga bussi ei pääse

Piletihinna tõus sõltub Lepametsa selgitusel suuresti sellestki, kas riik on nõus bussiühendust rohkem toetama. «Tean, et maavanemad on seljad kokku pannud ja teevad majandusministeeriumile avaldust dotatsioone suurendada,» lisas ta.

Kas riik bussisõidu toetamiseks raha leiab, ei julgenud Lepamets ennustada.

Lisaks liinikilomeetri kallinemisele kavatseb ühistranspordi keskus tõsta ka pileti miinimumhinda kuuelt kroonilt seitsmele kroonile.

Pileti miinimumhinna tõus annab Lepametsa kinnitusel keskusele märgatavat tulu, sest 37 protsenti maakonnasisestest bussisõitudes jääb lühemaks kui üheksa kilomeetrit.

Lepamets lausus, et ühistranspordi keskus ei tegele raskel ajal üksnes lisaraha otsimisega, vaid vaatab üle kõik kohad, kus oleks võimalik kulusid kokku hoida. «Tihendame veel kontrolle, et kõik inimesed ostaksid bussis ikka pileti ja jäneseid jääks vähemaks,» lausus ta.

Järvamaa ühistranspordi keskus tõstis viimati bussipileti hindu möödunud aasta juunis, siis viis senti kilomeetri kohta.

Järva maavanem Üllar Vahtramäe ütles, et riigilt kiiremas korras raha tulemas pole. «Kui toetust juurde saame, siis üksnes lisaeelarvest, kuid seda ei võeta vastu enne oktoobrit,» põhjendas ta.

Vahtramäe ütles, et kütusehinna kallinemisest tingitud vajadus tõsta bussipiletite hinda kimbutab kogu riiki, seetõttu on maavanemad probleemi mitu korda arutanud. «Lisaks tänavusele lisatoetusele taotleme suuremat kompensatsiooni ka järgmiseks aastaks, sest ega kütus odavamaks lähe,» lausus ta.

Lisatoetuse saamist pidas Vahtramäe küllalt usutavaks, sest vähemalt praegu on mitu poliitikut seda lubanud. «Kui toetust saame, siis sellest hoolimata piletihinnad siiski tõusevad, sest kogu kulude kasvu toetus ei kata,» selgitas ta.

Atko Transi tegevdirektor Kalle Saviste tunnistas, et diislikütuse hinnatõus mõjub kõikidele veoettevõtetele ja valusa löögi on saanud ka bussifirmad. «Nädal tagasi tõstis Lukoil diisli hinda 40 senti liiter,» lausus ta. «Eelarves ei osanud kütuse sellist kallinemist keegi ette näha ja nüüd ongi küsimus, kust saada puuduolev raha.»

Raha uusi busse osta napib

Saviste selgitas, et lisaks kütuse kallinemisele on tõusnud ka bussijuhtide palgad, mis on samuti ettevõttele lisakulu.

Kütuse kallinemine annab Saviste teada ennast juba paljudes kohtades valusalt tunda, sest vedajad sulgevad kommertsliine, mida riik ei toeta. «Eks varsti hakkame nurinat kuulma, sest inimesed, kellel autot pole, ei saa enam normaalselt liigelda,» lausus ta.

Saviste väitis, et Atko Trans praegu kasumit ei teeni, seetõttu pole võimalik osta uusi busse niipalju, kui oli plaanis. «Meil on Eesti kohta korralik bussipark, kuid alati tahaks ju paremat,» sõnas ta.

Tellitavate busside kilomeetrihind on Saviste selgitusel juba tõusnud, sest kahjumiga keegi neid sõite ei tee.

Uudiste arhiiv